Герлаховський штит - маршрут на найвищу точку Високих Татр, та всіх Карпат

Gerlachovský štít, 2655 м,  це найвища гора Високих Татр, а також найвища гора Словакії, і навіть найвища гора всіх-всіх Карпат: і тих що в Чехії, і в Польші і в Словакії і в Україні і в Румунії.

Для нас вона виявилась "горою вихідного дня". Я була в Брно, Льоша в Києві. Тож ми на вихідних зустрілись в Татрах погуляти. Плани куди ми підемо весь час змінювались. Я приїхала раніше, а Льоша затримався в дорозі, тож я пішла пройтись до Сліезского дома.
Це одна з хат в Татрах, але відрізняється тим, що вона не маленька хатка, а великий 4-поверховий будинок, з усілякими СПА і іншими сервісами. Цей дім, є основним місцем ночівлі для всіх хто йде на Герлаховський штіт.
В хати динамічне ціноутворення. Тож чим більш завантажена хата, тим дорожча ціна. Коли я спитала, скільки буде коштувати номер на 3 людини на сьогодні, то отримала 180Є за ніч.
Сліезський Дом

Як дістатись до Сліезского дому.

Дорога до хати починається з "Татранської полянки". Це невеличке село , а також зупинка татранської електрички. Від зупинки, вийшовши на трасу, легко побачити вказівник на початок підйому. За 300м від вказівника, шлагбаум і парковка. Стоянка платна, тут залишають машини ті, хто йдуть нагору. Але трохи нижче біля зупинки електрички ми знайшли і безкоштовне місце де залишити машину.
Початок підходу

Від шлагбаума, до хати веде асфальтована дорога. Їздять по ній або машини хати, або машини тих хто ночує в хаті і доплатив за паркування нагорі. Окрім того, якщо в вас замовлено житло, то службова машина забере вас від шлагбаума і завезе під хату безкоштовно. Але треба попереджати за час до прибуття.
Початок пішої тропи до Сліезского дому, також від шлагбаума. Починати треба по асфальту, а на першому ж повороті дороги, починається тропа яка йде прямо в гору і зрізає серпантин. На тижні перед нашим приїздом були "катастрофічні дощі", тож по стежці в багатьох місцях текли струмки. Місточки були похилені, поламані брильця і т.д. Верхня частина стежки була закрита, бо брод який є на тому шматку за високої води був "непрохідним". Щоправда, я його без проблем перейшла. Але це було вже схоже на високогірну ріку, де треба було думати як йти.
Брод

Підйом до хати займає 1:30 - 2:00

Високий Штіт

Сам Сліезський дом, стоїть на мальовничому озері. Повз нього проходить траверсом Татранська магістраль - широченна тропа, яка траверсує всі Високі Татри. Від озера починається підйом на Польський Гребінь - це перевал за Герлаховським штітом. А з того гребня ходять на Високий штіт. Так як робити було нічого, то туди я і вирішила піти. Тропа не гребінь набита, як і всі тропи Татр. Звісно ж доволі людна. Десь третина тих хто йде на гребінь, підіймається і на Високий. Від перевалу тропа йде по зовсім легеньким скалам. Підйом від хати до вершини займає 2-2,5 години
Тропа траверсом на перевал

Коли я спустилась з Високого назад до озера, то зустріла там хлопців, які як раз мене шукали. Йти на Герлаховський було пізнувато, тож ми вирішили піти хоча б під нього, подивитись підхід, може знайти маршрут.

Підхід під Герлаховський штіт

Від Дому підходити треба по Татранській магістралі. Вихід на неї відразу за будинком. Підхід займає близько години. Обійшовши схили Герлаховського траверсом, тропа виводить до ще одного мальовничого озера. Тут треба звернути на тропу, що веде вглиб цирку. Вона і веде під маршрут.
Підхід під маршрут
Продивишись підхід пішли вниз. Вирішили ночувати в долині в хостелі, а зранку знову підійматись нагору. На спуску перевірили тропу, що веде прямо до шлагбаума, оминаючи Дом. Почали йти назад по Татранській магістралі. Десь на третині дороги до Сліезського дому, є розвилка троп. Татранська магістраль йде траверсом, а ми звертаємо вниз на меншу стежку. По ній виходимо, на асфальтну дорогу, десь на середині підйому до Сліезського дому. І на початку і на кінці цієї тропи є вказівники. Тропа з меркерами, економить десь 40хв на підйомі.

Підйом на Герлаховський штіт

Про підйом на Герлаховський штіт, кажуть що він нетривіальний. Це тому, що на підйомі багато орієнтування. До того ж там нема маркування, що доволі дивно, як для Татр. Ідеальний маршрут для альпіністів "трохи більше ніж початківці", які весь час ходили за інструктором, аби спробувати "читати маршрут"
За описами на tatry.nfo класичний маршрут позначений як ІІІ, тобто з троєчним лазанням. В усіх найбільш технічних ділянках, є стаціонарні точки страховки. На  двох крутих ділянках є скоби. Маршрут дійсно йде не прямо на гору, а в багатьох місцях повертає. Найлегший спосіб знайти маршрут або дивитись де є зализані скелі, якими точно багато ходили, або спитати себе куди б я пішов.
Починається підйом з зигзага полками. Потім заходить у внутрішній кут, де і підіймається ще метрів 100. Вздовж підйому зустрічаються точки страховки, і в кінці на крутій ділянці сталеві скоби. Ще 50 метрів за скобами, виходиш на вузький гребінь. На перемичці є тур, який стане у пригоді на спуску.
Скоби на маршруті

Далі маршрут продовжується з іншої сторони від гребня. До гребня, це десь третина маршруту. Далі маршрут легше, але важче з орієнтуванням. В цілому весь час треба йти або вгору, або забирати лівіше по ходу, поки не вийдеш на гребінь.

Верхня частина підйому
По гребню ще 100м до виходу на вершину. Якщо помилково вийшли на гребінь зарано, і перед вами стрімкий жандарм, приспустіться, і обійдіть його траверсом, а потім вийдіть на гребінь ближче до вершини. Принаймні ми так зробили
На гребні

На вершині стоїть хрест, і прикріплена скринька, з вершинною книгою. Можна вписати туди свої імена. Від вершини було видно спуск прямо вниз, який, мабуть, траверсом вийшов би на путь нашого підйому. Але ми вирішили не перевіряти його, а спустились які підіймались - 100м по гребню, і далі вниз.
На вершині

Всього на підйом витратили 2 години. Підхід від озера до початку маршруту ще 40-60 хв
Трек палки ми залишили під маршрутом.