Два маршрути на г. Риси, три країни, чотири озера за один день. Високі Татри. Словатчина

Гора Риси - одна з найкрасивіших вершин Високих Татр, розташовна на кордоні Польші і Словатчини. Існує два популярних маршути на гору Рисі з Польсткої сторони від озера Морське око та зі Словатської сторони від озера Попрадське плесо. І як виявилось можна сходити їх обох за один день.
Вид на Морське озеро з перемички  
Насувалися вихідні, та планів ніяких не було... І тут Леха підкинув мені ідею - сходи на Риси, ти ж там не була ще.
Але була одна проблема, в мене не було ні спальника, ні намету, да і резервувати місце в хаті вже було пізно. Тому залишився тільки один варіант  :)


Отже, вечері в п'ятницю я поїхала з Брна до Острави, де сіла на потяг RegioJet до Попрада.

До речі, для тих хто не знає - RegioJet це нормальний аналог ЛеоЕксперса, тільки зі зручними сидіннями, 220, гарним wifi, супервим дитячим купе з іграшками і телеком. А зранку вони приносять каву і круасани

Але навіть суперорганізований Регіоджет їздить по правилам СловацкихДраг (Словацької залізниці). А Словацька залізниця відома тим, що розклад для них це такий жарт, дотримуватись якого можна хіба що на 1 квітня. Отже, потяг запізнився на півтори години. До того ж я купила квитки до Попрада, звідки до стартової точки підйому на Риси ще 30 км їхати на місцевому трамвайчику. Вже потім я збагнула, що треба було виходити на зупинці Struba (на одну раніше Попрада якщо їхати з Чехії, на одну пізніше, якщо з України). Звідти треба під'їхати лише 5 км.
Попрад як завжди був в тумані. Але цей прикол я вже знаю, це ще нічого не означає :)
Попрад в тумані
Крюк до Попрада та назад з очікуваннями зайняв зайвих 2 години. Отже на зупинці "Попрадське плесо" я вийшла майже в 9 годин. А зі мною там вийшли ще з 50 людей. І вся ця чи маленька компанія з собаками, дитями, бабусями, дідусями пішла в напрямку Попрадського плеса до якого 4 км.
Зупинка Попрадське Плесо
Дорога тут асфальтована. Схибити неможливо. Аби не йти зовсім уж в натовпі довелося додати газу і убігти вперед. До озера я дійшла за 35 хв. Озеро велике і гарне. Звісно ж на берегу є кафе. Ще на берегу є кладовище альпіністів, але я пробігла повз поворот на нього і вирішила не повертатись, тож не бачила.


Попрадське плесо
Від озера починається тропа, звісно ж на початку тропи є вказівник та джерело і лавки для відпочинку.

Маршрут на Риси
Гарно поснідавши з чудовим краєвидом на озеро о 10:00 пішла наверх. Тропа трохи менша за "татранську магістраль", людей багато. Тропа посеред лісу, а потім серед жерепа, потроху виводить до Жаб'ячих озер. Їх двоє. Класичні озера серед осипу в цирку.

Жаб'ячі озера
Від озер стежка веде до "Хати під Рисями". Аби обійти водоспад, стежка забирає вліво, а потім по поличці заходить в верхній цирк. На поличці є ланцюги для страховки. На одній похилій плиті, по якій тече вода є навіть скоби. Але в суху сонячну погоду це все не особливо треба. А ось в сніг, може стати в пригоді.
Водоспад, який обходить тропа
Скоби та ланцюги на поличці
Біля "хати під Рисями" стоїть така ось штука. Це стандартна конструкція для зупинок громадського транспорту. Написано "зупинка на вимогу", а знизу наче розклад руху
Зупинка на вимогу
Вказівник біля хати

Від хати тропа вже не така широка, йде спочатку на сідло, а далі на самі Риси. Сюди піднімаються люди і з Польщі і зі Словаччини. Тому їх тут багацько. Верхівку Рисей вони обліпили як пінгвіни. Добре, що верхівок там на справді три, можна вилізти і на сусідню.

На Рисях
Аби не товктися на вершині я обійшла її трохи я звернула на спуск на польську сторону. Весь маршрут з Польської сторони повішаний ланцюгами. Людей менше, але через ланцюги там страшенні затори. Як і на словацькій стороні ланцюги будуть доречні в сніг чи дощ. По сухій погоді можна йти і так. Але перспектива польоту з гребня більше. Більшість спуску іду поряд з ланцюгами, де можна обходячи черги. Але, судячи з усього, це не прийнято, т.к. я бачу людей які роблять те ж саме, але зупиняються і чекають, мабуть, щоб не лякати тих хто вчепився в ланцюги. Займає це купу часу. Від низу контрфорсу веде стежка до озера. Місцями там можна навіть спіймати камінь від когось зверху. Це, мабуть, єдине небезпечне місце.
Верх польського маршруту
Ланцюги на маршруті
Так спускаюсь до Чорного озера. Воно велике і дуже гарне. В синій (не чорній?) воді плавають качки.
Чорне озеро
Озеро водоспадом переливається в нижнє озеро "Морське око". Сама перемичка між озерами, мабуть, найкрасивіше місце на маршруті. Поки я там вмивалась, прилетів гелікоптер і зняв когось зі скали. Якось він відразу знав куди саме летіти. Завис. Спустив рятувальника, почекав, потім підлетів назад, і забрав. На все пішло ну макс 15 мін. Я була вражена
Гелікоптер спускає рятівника
Хата на Морском оке
По вельми великій стежці спустилась до Морського ока. Озеро ще більше за Чорне і на ньому ще більше людей. На берегу звісно ж хата і кафе. Людей просто страшне. Нема де яблуку впасти. А найгірше, що далі вниз треба йти асфальтовою дорогою. Знаєте про що я жаліла на спуску - що не взяла самокат! В мене вже є досвід спуску з гори на самокаті, це дуже круто! але хто ж знав...
Вниз було довго і мої ніжки казали мені, що я не права, але ми таки дійшли до польсько-словацького кордону. І я навіть встигла на останній автобус і доїхати до Попрада за 40 хв до потяга. Але потяг звісно ж запізнився. Це ж Словаччина :) Зранку була дома. Спала як немовлятко!
 

Висновки:

  • Риси дуже красива гора, варта відвідин
  • Словацький маршрут на Риси легкий. Я б Іванку на такий зводила.
  • Польський маршрут трохи важчий, але цікавіший
  • Іти треба рано в ранці, аби  не було так багато людей. Для польської сторони краще йти в несезон, бо навіть якщо вийдеш рано, на спуску зустрінеш всіх.
  • Зі словацької сторони люди більше дружні, майже всі вітаються, а з польської чомусь ні.
  • Найважчою частиною був транспорт
  • самій цікаво, але з друзями краще!


Ще маршрути в Татрах



Коментарі